200 Sk/1998 - Príchod prvého parného vlaku na Slovensko - 150. výročie
Pamätná strieborná minca v hodnote 200 Sk
Železničná trať Marchegg-Bratislava, vybudovaná v rokoch 1844 – 1848, bola prvou traťou s parnou prevádzkou na území Slovenska, ako aj celého bývalého Uhorska. Pri jej výstavbe bol vybudovaný najdlhší železničný most na rieke Morave (476 m) a jeden z prvých dlhších tunelov v Európe (703,6 m). Na zabezpečenie riadenia dopravy medzi Gänserndorfom a Bratislavou bolo zriadené prvé telegrafné spojenie na Slovensku. Prvý vlak ťahaný parným rušňom prišiel do Bratislavy 20. augusta 1848. Otvorenie tejto železničnej trate položilo základy vzniku železníc na Slovensku a vytvorilo podmienky na spojenie Bratislavy s celým budúcim železničným systémom v Európe.
Popis mince
Lícna strana:
Na líci mince je zobrazený dobový parný vlak, ktorý vychádza
z bratislavského železničného tunela. Nad tunelom je uvedený názov
štátu SLOVENSKÁ REPUBLIKA, pri pravom okraji mince je štátny znak,
nominálna hodnota mince 200 Sk a letopočet razby 1998.
Rubová strana:
Na rube mince je zobrazený typ parného rušňa, ktorý doviezol do Bratislavy
prvý parný vlak a dobový pohľad na bratislavský hrad s podhradím. Pri
hornom okraji mince je uvedený text PRVÝ PARNÝ VLAK NA SLOVENSKU a letopočty
1848 – 1998.
Údaje o minci
Autor: Ing. Milan Virčík
Materiál: Ag 750, Cu 250
Hmotnosť: 20 g
Priemer: 34 mm
Hrana: nápis: “150 ROKOV ŽELEZNÍC NA SLOVENSKU”
Výrobca: Mincovňa Kremnica (Slovenská republika)
Náklad: 15 800 ks
z toho v proof vyhotovení: 1 800 ks
Demonetizované: 200 v bežnom vyhotovení (rok 2006)